fbpx

Instagramstrategie

Aan de slag met jouw Instagramstrategie?
Dan kun je het boek Instaproof bestellen en de 15 stappen volgen die we daarin definieren.
Hieronder vind je de kortere versie. Beantwoord de onderstaande vragen, doe het uitzoekwerk en klaar is je plan voor 2019. Als onderdeel van het grotere social media plan en het marketing en communicatieplan natuurlijk!

1.KANS / PROBLEEM
Wat is de belangrijkste reden om als met Instagram aan de slag te gaan?
Onderbouw deze mening met de UITDAGINGEN die jullie als bedrijf hebben en de TRENDS en KANSEN die jij op Instagram (en op andere kanalen die invloed hierop hebben) ziet.

2. DOELSTELLINGEN
Welke doelstelling wil je met Instagram behalen en hoe kun je deze meetbaar maken?

Pak het Marketing en Communicatie plan erbij, of de social media strategie. Haal hier de doelstellingen uit waarvan jij denkt dat je ze kunt behalen met Instagram. Kies naast Branding en naamsbekendheid ook makkelijk meetbare doelstellingen als downloads, leads en bijvoorbeeld inschrijvingen. Dit zijn de gewenste kpi’s, key performance indicators.
Dat kunnen ook het aantal volgers zijn, de interactie (love en talkrate, dus aantal likes tov volgers en aantal reacties tov volgers), aantal calls/chats, aantal donateurs erbij, aantal emails etc.

3. DOELGROEP
Wie is je allerbelangrijkste doelgroep en wees zo specifiek mogelijk!

Kies voor je een heldere doelgroep, ofwel interessegroep. Rode lippenstift is voor vrouwen van zowel 20 als 60, maar de een gaat naar festivals en de ander niet. Een focus, een levensstijl, een doelgroep zorgt ervoor dat je beter bereikt wie je wil en een echte relatie kunt aangaan. Mannen en vrouwen hebben andere behoeftes en content interesses.  Ook mensen met jonge kinderen en ouders van tieners zijn anders. Maak dat onderscheid!
Bestudeer en onderzoek je doelgroep op Instagram goed. Wat doen ze daar nu? Zijn ze al actief? Welke hashtags vinden ze leuk? Maak Instagram persona’s en plaats deze in je plan.

4. 0-METING
Hoe staat het er nu voor met Instagram, hoe hard groeit het account, wat waren de doelstellingen en hoeveel doen jullie eraan of ermee?
Wat vinden jullie goed gaan en wat kan er beter? Laat je beste posts zien van de afgelopen jaren en je slechtse posts en geef een verklaring waarom dit zo was.

5.CONCURRENTIE
Wie is jouw concurrentie op Instagram en hoe goed of slecht doen ze het ?

Geef in een excel aan hoe de concurrentie het doet qua aantal volgers, hoe vaak ze posten en wat hun like- en talkrate is. Deze getallen kun je trechteren uit de tool instacalculator.nl
Trek uit dit overzicht CONCLUSIES en LEARNINGS mbt interactie, inhoud content, community en wat jullie zouden moeten doen om iets te bereiken.

6. CONTENT en FREQUENTIE
Met welke content ga je de doelgroep bereiken? Op welke vragen en problemen van jouw doelgroep geef jij het antwoord? Hoe ga je die content maken en hoe zorg je voor interactie?  FOCUS! Kies voor een onderwerp en een doelgroep. Is je bedrijf erg breed in zijn aanbod? Ga dan voor een product of productserie en/of een dienst. Kies dus niet ‘de bank’ als onderwerp op zich voor het Instagram account, maar een kleiner onderwerp als ondernemen & financiën met als doelgroep de startende ondernemer, of juist de MKB-er. Welke plek neemt Instagram in in de gehele contentstrategie of contentmix?
Kijk ook meteen naar hoe vaak er gepost gaat worden, en de verdeling tussen de ‘oude feed’ en Stories en IGTV. En bedenk of je voor foto’s of video’s gaat en beide.
Bepaal je beeldstijl en leg deze vast: wat voor stijl hebben je foto’s en hoe plaats je tekst op foto’s? En hoe doe je dat met video? Wat voor foto’s bijvoorbeeld NIET?

7.PERSONEEL, TIJD, KOSTEN
Hoeveel tijd mag het allemaal kosten, en wat schat je in dat het gaat kosten aan tijd en geld om de doelstellingen te halen? Onderbouw! Bij wie komen de verschillende taken te liggen?  Worden er tools aangeschaft om te monitoren, publiceren en/of analyseren en wat zijn daar de kosten van? En hoeveel tijd kost het om mensen hierin te trainen?

8. METEN EN ANALYSEREN
Hoe worden de voortgang en de resultaten gemonitord, geanalyseerd en bijgestuurd?
Als je dit stuk laat liggen, krijg je ook nooit mandaat om er meer tijd en geld aan te besteden! Het is goed om dit met een tool te doen, met de hand krijg je niet het overzicht dat nodig is. Werk bijvoorbeeld met Coosto, Hootsuite of Obi4wan of met speciale Instagram tools als Iconosquare of Later.

BEDRIJFSPROFIEL
Hieronder zie je wat je allemaal met een bedrijfsprofiel kunt, iets wat onmisbaar is als je op dit kanaal wilt groeien!

Recente reacties

    Categorieën

    Follow us

    Proactively formulate resource-leveling imperatives through alternative process improvements.